Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai (sekarang ini) sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka”. [H.R. Muslim]

Tuesday, February 2, 2010

DUNIA BLOG PUN BAHAYA JUGAK!!!

(AMARAN: Penggunaan bahasa pasar... jangan contohi...)

Aku baru ja bukak blog Parkchick... komen sedas dua kat entri terbaru dia... pastu cam biasa aku wat blog-walking dengan hati yang tenang dan gembira... sampai je kat blog Dr. Asri... tetiba aku jadi panas dan panas dan panas... isu Aduka Taruna...

aku tak peduli sapa dia... malas nak ambik tau pasal kes dia hina Almarhum Sultan Johor tu... blog dia aku pun tak ingin nak baca... sebab takdak faedah... dengan komen dari orang yang memang tak puas hati dengan dia... huhh... takut aku terjoin sekali...

yg buat aku panas tu... sebab pendedahan oleh Dr. Asri... psl si Aduka ini ada wat entri menghina isteri Rasulullah... huhh... korang baca laa sendiri... memang menyakitkan hati... dan aku jugak bersetuju dengan Dr. Asri... bagi sesiapa yang malas sangat nak klik kat link yang aku dah buat tu... meh aku tulis sikit apa yang Dr. Asri tulis kat blog dia...

3. Malanglah kita jika ada pihak yang hanya marah apabila golongan atasan dihina atau dipersendakan, tetapi tidak punya marah apabila rakyat bawahan menerima nasib yang sama. Jika ada pihak atau individu atau ulama yang demikian, mereka itu memang pengampu yang berat sebelah.

4. Saya mendapat maklumat bahawa Aduka Taruna sebelum ini dalam blognya pernah menghina isteri Nabi s.a.w yang mulia iaitu ‘Aishah r.ha. Setelah saya sendiri baca, amatlah buruknya budi dan bahasa beliau. Dia menyatakan kepada isteri Nabi yang mulia itu ‘bangang’, ‘dua ekor mangkuk’, ‘bangang tukil’ dan berbagai lagi perkataan-perkataan yang amat biadap terhadap seorang wanita yang dibela oleh al-Quran dan al-Sunnah. Amat menyedihkan. Sila lihat lampiran.

6. Malang sekali, ketika beliau menghina isteri Nabi s.a.w, tiada pula bantahan, campurtangan menteri, desakan agar diambil tindakan dan berbagai lagi. Siapakah yang lebih mulia antara dua insan yang dihina itu?

7. Sepatutnya sejak dahulu beliau dibantah. Namun ketika dia menghina isteri Nabi s.a.w, mereka yang melayari blognya tidak bertindak, bila dia menghina sultan mereka bantah ‘sakan’dan naik angin. Jiwa melayu kitakah yang lebih tebal, atau jiwa islami kita yang telah nipis?


Ok... disebabkan Dr. Asri dah ulas... aku malas lagi nak ulas pasal Aduka Taruna tu... sekarang aku teringat pasal entri Parkchick... nasihat pada pengguna internet amnya... beliau berkata mafhumnya:

"semenaqnya pakcik nak ingatkan supaya kalo hangpa main facebook ke, frenster ke, twitter ke...hati2 kalo nak sharing, caring la konon, tau2 habih hangpa punye rahsia terexposing..dapat pulak kat yg bitching..pastu hangpa crying,losing sumtin and ying3..."

ok... aku setuju dengan Parkchick... dan sukahatinya aku nak tambah... kena letak jugak blog ni... sebab tengok trend blogger sekarang... anggap blog ni tempat dia punya... suka hati nak cakap macam mana pun... bahasa kasar dan biadap... ikut suka hati dan mulut (tangan kot) je... last-last keluar fatwa sendiri... antara ayat yang aku rasa agak kasar nak bagi contoh... aku tak ingat blog sape tapi kepada yang tak berkenaan (contohnya dulu macam ni tapi sekarang dah insaf ke)... tolong jangan melatah ok...

"ni blog gua ni bukan blog bapak kau dowh"

"suka hati laa aku nak mencarut ke apa ke... ada aku kacau f**k bini kau?!!!"

"WTH (what the hell)... WTF (what the f**k)... damn sh*t"

ok... memang bukan blog bapak aku... dan juga bukan blog bapak kau dowh (tolong jangan tiru akhlak buruk ini)... aku ngaku ok...

dan... nak ingatkan kau jugak... sebenarnya blog tu bukan blog kau... lidah yang kau guna tu bukan kau punya... otak yang ada dalam kepala hotak kau tu pun bukan hak milik kau... nyawa tu pun bukan kau punya... dunia yang kau hidup ni bukan kau punya... bukan aku punya... bukan sapa-sapa punya... semuanya hak milik kekal Allah s.w.t....

Allah bagi kita pinjam je... nanti Dia amik balik nanti... rasa-rasanya Allah suka ke tak ayat kau tu? kalaulah Nabi masih hidup pastu kau cakap depan Baginda... rasa-rasanya Baginda suka tak... bagi yang tegar mesti tak peduli semua ni... "aku dengan Tuhan aku... kau dengan Tuhan kau"... ayat camni pun boleh terbit... bukan sebab diri tu betul pun... tapi sebab berlagak dengan nikmat yang Tuhan bagi... Allah bagi pinjam otak pastu rasa cam pemikiran dia yang the best... pastu wat keluar ayat yang bodoh... kalau diri tu hebat sangat... takkan benda camni pun tak boleh nak pikir???

Rasulullah s.a.w. bersabda (mafhumnya): “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat, hendaklah ia berkata yang baik atau diam”.

Rasulullah s.a.w. bersabda lagi (maksudnya): “Allah memberi rahmat kepada orang yang berkata baik lalu mendapat keuntungan, atau diam lalu mendapatkan keselamatan
.

Iman membawa maksud percaya... kalau percaya kepada kepada Hari Kiamat... cakaplah (tulislah) benda yang baik-baik... kalau tak better diam je... kalau berkata baik dapat keuntungan... diam dapat keselamatan... siap dapat rahmat Allah lagi...

Bagi aku tak salah guna sesetengah perkataan contohnya "gua" "lu" dan lain-lain... yang bukannya dalam kategori mencarut atau yang jenis terlampau kasar hingga menyakitkan hati orang lain... jaga bahasa kita...

Ok... ada yang cakap kat aku... "aku tak suka jadi hipokrit... dan memang aku macam ni dari dulu nak wat camne..."... hohoho sape cakap kau ni dari dulu camni... meh dengar hujah aku... sebelum tu baca dua dalil kat bawah ni...

Rasulullah SAW bersabda: “Setiap bayi itu lahirnya di atas fitrah (Islam), ibu bapanya (suasana pembesarannya) lah yang menjadikannya Yahudi, Nasrani, dan Majusi


Allah SWT pula berfirman: “Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam dari belakang mereka, dan Dia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka sendiri, (Dia berfirman): Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Mereka semua menjawab: Benar, kami menjadi saksi(mengakuinya).” (Surah al-A’raff : 172)

Sabda Nabi dan firman Allah kat atas tu bukti yang asalnya kita semua baik sebab Islam = baik... tapi disebabkan terpengaruh dengan suasana dan didikan yang salah... kita jadi jahat... jadi sifat jahat tu bukan diri kita sendiri... takkan nak cakap Tuhan ngan Nabi tipu kot? jadi... sapa yang hipokrit??? orang yang berbuat baik ke atau yang berbuat jahat? maka... jadilah diri sendiri... JANGAN JADI HIPOKRIT...

Lastly... disebabkan aku pun kesuntukan masa... dan entri ni pun aku tulis dengan pantas (perasan)... so aku harap andai aku tersalah bahasa atau tersalah hurai... maafkan aku dan tolong betulkan aku dengan fakta disertakan dengan rasional... ini datang dari hati aku... aku juga banyak dosa... mungkin lebih banyak dari korang... langsung tak yakin boleh masuk syurga... tapi disebabkan aku tak snggup masuk neraka... maka aku pun buatlah apa Allah suruh dan Nabi buat... harap amalan aku diterima...

Aku tinggalkan korang dengan 4 ayat ni... kata-kata Allah yang dirakankan dalam al-Quran... renung-renungkan dan selamat beramal...

Allah berfirman (maksudnya): "Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya. Semasa dua malaikat (yang mengawal dan menjaganya) menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatannya; yang satu duduk di sebelah kanannya, dan yang satu lagi di sebelah kirinya. Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya). Dan (apabila sampai ajal seseorang) datanglah “Sakaratulmaut” membawa kebenaran (yang telah dijanjikan, serta dikatakan kepada yang mengingkarinya sebelum itu): “Inilah perkara yang engkau selalu mengelak diri daripadanya!" (Surah Qaf : 16 -19)

7 comments:

  1. wawa...a'a bloggers pun..etika sikit.keh3

    ReplyDelete
  2. a'a blogger pun..etika ckt ye..

    ~akuhamba~

    ReplyDelete
  3. parkchick & akuhamba~
    rasanya kena ada guidelines utk blogger or pengguna tenet ni... tapi ada pun cm tak berapa berkesan kot kalo kalo takdak kesedaran dlm diri... aku pun kekdg bleh jd kurg beretika... kena masuk etiqa takaful laa... hehehe...

    ReplyDelete
  4. 3rd party ke..hehe

    ReplyDelete
  5. 3rd party bleh... 4th party pon bleh... party umpas (umno+pas) lg bleh... hehehe...

    ReplyDelete
  6. hmm...mgkin tada la baik ngat..tp alhamdulillah bak bahasa jaga g..kdg2 terkua gak 'bodoh..' tu pun jarang2..hmm...akan cuba kurangkan guna ayat tu lak...

    kena masuk etiqa ke???amek prudential..aci tak??

    ReplyDelete
  7. she-G~
    bab bahasa she-G dlm kategori bagus laa (ehem jgn kembang idung ok)... bahasa melambangkan bangsa... terlajak perahu boleh diundur terlajak kata... mmg sukar nk ditarik balik...

    masuk laa mana2 pun... takaful ikhlas pun bleh gak... jom bukak takaful jujur laa... hehehe...

    ReplyDelete