Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai (sekarang ini) sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka”. [H.R. Muslim]

Wednesday, August 26, 2009

Kisah Sebuah Perjalanan


Assalamualaikum w.b.t...

Hari ini tanggal 26 Ogos 2009 bersamaan 5 Ramadhan 1430H, aku telah dibukakan pintu hati oleh Yang Maha Esa untuk menempuh satu lagi kisah dalam sebuah perjalanan hidupku... kali ini dengan kenderaan baru walaupun arah perjalanan masih kekal... kenderaan yang memaksa aku terkial-kial dan bertatih... kenderaan diberi nama penulisan... kenderaan berjenama blog...

Hidup kita ini memang merupakan suatu perjalanan... dalam perjalanan untuk bertemu dengan Allah Yang Maha Esa... Tuhan yang menjadikan kita... atas tujuan yang satu... untuk kenal akan Dia... kenal sifat-sifat-Nya... kenal suruhan dan larangan-Nya... kenal Agama-Nya... maka bila kita hampir tiba di "pintu masuk" untuk bertemu dengan-Nya... soalan pertama yang dikemuka oleh "penjaga pintu"...

"...Siapakah Tuhanmu...?"

Maka, rasanya adakah kita mampu menjawab soalan ini? Betulkah kita benar-benar kenal dengan Allah? Sedangkan kita masih lagi melanggar larangan Allah? Sedangkan kita masih lagi leka meninggalkan kesukaan Allah? Kalau begitu keadaannya... bagaimana pula cinta kita pada Allah? Mulut kata cinta... tapi hati (secara tak sedar atau tak) berkata dusta... maka mampukah kita menjawab soalan ini?

Bagi kebanyakan kita... inilah kehidupan aku... my life... my car... my house... my blog... my oh my... aku dengan Tuhan aku kau dengan Tuhan kau... kubur kita masing-masing... dosa pahala aku bukan kau tentukan... syurga neraka bukan ketentuan kau... macam-macam lagi kalimat-kalimat yang takbur keluar dari mulut ini... terlupakah kita siapa kita? Dunia ini siapa punya? Jawapannya KITA HAMBA ALLAH PENCIPTA DAN SEGALA-GALANYA ALLAH PUNYA...

Persoalan di sini... layakkah kita sebagai hamba... yang sedang menggunakan kaki, tangan, badan, udara, dan segala-galanya hak milik Allah... tiba-tiba dengan sewenang-wenangnya berkata... "ini aku punya..."?

Maka, aku ingin berpesan kepada diri saya terutamanya dan para pembaca sekalian agar sama-sama kita tetapkan di minda dan hati masing-masing... dalam setiap perkara yang kira lalui... ingatlah kembali tujuan asal kita di dunia ini... HANYA SEMATA-MATA UNTUK MENGENAL TUHAN YANG ESA... kita dalam perjalanan... dengan kenderaan masing-masing... tapi kalau kita cuai dan lalai dalam perjalanan... kita mungkin akan ditimpa kemalangan... jikalau Allah izinkan maka kita cedera ringan... lebih teruk sikit... cedera parah... tapi tak mengapa sekiranya kita masih bernyawa... sebab kita masih boleh teruskan perjalanan kemudian... janganlah sampai kecuaian kita sampai kita menutup mata dalam perjalanan... lebih malang... kita melibatkan orang lain dalam kecelakaan... Nauzubillah... moga kita dijauhkan...

Maka, setakat ini sahaja mukadimah... semoga kehadiran aku dalam dunia blog ini mendapat keredhaan Allah dan sekaligus membawa manfaat untuk dunia penulisan. Sekiranya ada kesalahan dan kesilapan... mohon jasa baik para pembaca agar membuat teguran... aku sedia menerima kritikan... aku mengharapkan teguran yang ikhlas... teguran yang membina... teguran yang menyedarkan... teguran yang bertanggungjawab... teguran yang berilmiah... semoga Allah meredhai perjalanan kita menuju bertemu dengan-Nya...

Sekian, salam dari saya... Selamat Menyambut Ramadhan al-Mubarak...

p/s: Entri agak "skema"... niat ingin memartabatkan bahasa kebangsaan sekadar yang mampu...

Ahmad Syahril bin Abdul Rahim
KISAH SEBUAH PERJALANAN
26 Ogos 2009 / 5 Ramadhan 1430H

7 comments:

  1. Salam alaik..selamat datang ke alam blog. Baguih2..jaga bahasa.pakcik ni nak santai kadang2 sampai tunggang-langgang bahasa.

    peringtan-jangan post gambaq2 kita pulak sat lagi kantoi. terbongkarlah identiti diri,padahal org takmo tau pun.

    ReplyDelete
  2. salam..welcome2...cehh, xde blog pn, duk menyibuk kt blog org

    ~akuhamba~

    ReplyDelete
  3. mana aku p mesti hang ikut..pelik betoi la akuhamba ni

    ReplyDelete
  4. Park Chick - hehehe saja ja guna bahasa baku... tak salah pun guna bahasa santai... yg penting msg sampai dan manfaat... akuhamba ni mungkin teman setia hg ni... pa kata tlg cari sorg utk dia...pinang dia...insyaAllah tak ikut hg dah... hehehe...

    akuhamba - takpa... rasanya tak lama lg ko pun akan ada blog insyaAllah... gerak hatiku berbisik...

    ReplyDelete
  5. lupa nak ckp... jgn risau... insyaAllah aku tak post gambar2 yg bleh mendedahkan muka2 macho kita... hehehe...

    ReplyDelete
  6. hehe..xmungkin de blog kot,dh lame tgl alam penulisan sejak kena kutuk jiwang..

    p/s:cume pembace blog2 yg best n bermanfaat..

    ReplyDelete
  7. hehehe biasa laa kena kutuk... kalau bleh jgn sampai tinggal alam penulisan... mana tau dgn tulisan ko bleh ubah manusia jahil cm aku ni jadi lagi elok... Allah pasti suka...

    ReplyDelete