Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai (sekarang ini) sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka”. [H.R. Muslim]

Monday, August 31, 2009



Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka


Sekali lagi aku melalui tanggal 31 Ogos. Lebih bermakna, bulan kemerdekaan ini datang serentak bersama bulan suci Ramadhan. Maka, aku tetapkan dalam benak pemikiran aku bahawa aku mesti mempunyai keazaman dan memperbaharui matlamat aku. Maka, matlamat aku sempena merdeka tahun ini... insyaAllah...

(1) Merdekakan diri aku dari belenggu syaitan dan nafsu yang selama ini bermaharajalela dalam jiwa aku...

(2) Merdekakan diri aku dari sifat-sifat mazmumah yang selama ini yang menakluki akhlakku...

(3) Merdekakan cara pemikiran aku daripada penjajahan Yahudi dan Nasrani... tidak lupa gaya hidup Barat...

(4) Merdekakan diri aku dari pengaruh sifat munafik...

(5) Mempertahankan kesucian agamaku Islam daripada musuh yang senantiasa menyeleweng dan memutarbelit kebenaran sedaya upayaku...

(6) Mempertahankan negaraku Malaysia yang tercinta daripada dijajah semula oleh penjajah tidak kira dari segi fizikal, pemikiran, ekonomi, dan sebagainya sekadar yang mampu...

(7) Memberi sumbangan yang termampu dalam memartabatkan kedaulatan bangsa, agama, dan negara...

(8) Dan yang paling penting... aku teringin sangat membebaskan diri aku daripada cengkaman cinta kepada dunia agar aku dapat mengecami cinta Allah yang Maha Agung... agar aku benar-benar menjadi seorang hamba... bersifat seorang hamba... berakhlak seorang hamba... berpemikiran seorang hamba... gaya hidup seorang hamba... dan segala-galanya sebagai seorang hamba yang tulen... kerana bagi aku inilah erti kemerdekaan yang sejati...

Maka, aku mohon kepada Allah agar memberikan aku kekuatan dan kemudahan dalam usaha mencapai matlamat aku sempena kemerdekaan negara Malaysia kali ke 52... Amin...


Wahai sahabat-sahabat yang aku kasihi sekalian, adakah anda semua mempunyai matlamat sempena merdeka ini???


Ahmad Syahril bin Abdul Rahim
KISAH SEBUAH PERJALANAN
31 Ogos 2009 / 10 Ramadhan 1430H

No comments:

Post a Comment