Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai (sekarang ini) sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka”. [H.R. Muslim]

Wednesday, August 26, 2009

MRSM PDRM Kulim


Salam alaik...

Tulisan kali ini... ingin aku kongsi kisah perjalanan aku dengan menaiki sebuah kenderaan agak baru...kenderaan yang diberi nama GURU...

Kini, aku sudah sebulan lebih menjadi seorang pendidik di sebuah institusi pendidikan yang amat terkenal di Malaysia... Maktab Rendah Sains MARA (MRSM). Memang perjalanan kali ini agak sukar bagiku... sebabnya langsung tidak pernah terlintas di benak fikiran ini... untuk bergelar cikgu... minat memang ada... tapi disebabkan aku ada cita-cita lain... maka aku pun pilih untuk tidak memilih profesion ini... namun takdir Allah telah tertulis bahawa aku akan menjadi guru dan... nah... jadi pun kau guru...

Sejak jadi cikgu ni... aku dapat banyak pengalaman walaupun dalam masa yang singkat... banyak pengajaran yang aku pelajari... maka ingin aku coret sedikit moga dapat dikongsi bersama... antaranya...

(1) Kita ini manusia yang hanya punya asa... Allah punya kuasa... betapa aku merancang masa depan aku... ingin jadi itu... ingin jadi ini... tak mahu jadi itu... tak mahu jadi ini... tengoklah sekarang... antara yang paling aku elak... tup tup... Allah bagi aku jadi... maka pengajarannya...

KITA HANYA MAMPU MERANCANG TETAPI ALLAH MAHA MENENTUKAN...

(2) Dulu masa aku jadi pelajar... aku selalu abaikan kata-kata cikgu (cikgu...maafkan aku)... tidur dalam kelas... tak tumpu perhatian masa cikgu mengajar... macam-macam lagi perangai buruk... cikgu nasihat aku pekakkan telinga... sekarang Allah tunjuk pada aku... betapa sakitnya hati seorang guru bila pelajar buat endah tak endah je... bila pelajar tidur bila kita mengajar (walaupun yang tidur cuma seorang dua je dan bukan selalu)... perasaan kita masa mengajar... huh... maka pengajarannya...

SETIAP APA YANG KITA BUAT ALLAH AKAN BALAS BALIK...DI DUNIA PUN ALLAH DAH BALAS...KALAU BAIK MAKA BAIKLAH BALASNYA...BEGITULAH SEBALIKNYA...

(3) Bukan senang hendah pandu kenderaan yang bernama guru ni... sebab sebagai manusia... aku punya emosi... aku juga ada hari muram dan ada hari ceria... maka cabarannya... bagaimana untuk kawal semua ini... sebab kalau dibiarkan... maka akan terganggu kualiti pengajaran... kalau mengajar pun sambil lewa.. apa maknanya... tambah pula... guru ini ibarat ibu bapa kedua kepada pelajar... bukan saja ilmu dunia tapi juga ilmu akhirat... bukan saja sains dan matematik tapi juga ilmu akhlak dan sahsiah diri... kalau guru buat "bodo" saja... maka mana tanggungjawab dan amanah seorang guru? bagaimanakah nasib para pelajar sekiranya guru bersikap lepas tangan? apakah nasib anak bangsa kita? maka pengajarannya...

GURU MERUPAKAN SATU BIDANG BUKAN SEKADAR KERJAYA... BUKAN SEKADAR PILIHAN TERAKHIR BILA TIADA KERJA (kena batang hidung sendiri)... TAPI SATU PROFESION YANG PENUH DENGAN TANGGUNGJAWAB DAN AMANAH... DAN HASILNYA BESAR KEMUNGKINAN UNTUK BERKEKALAN...

Sebenarnya banyak lagi yang aku nak "share"... tapi cukuplah setakat ini dulu... masa tak mengizinkan... masa ber"blog" sudah tamat... waktu untuk tolong mak aku pula... sekian...

Ahmad Syahril bin Abdul Rahim
KISAH SEBUAH PERJALANAN
26 Ogos 2009 / 5 Ramadhan 1430H

3 comments:

  1. Masa isi borang UPU dulu..aku pilih Pendidikan yg first....
    Allah tunaikan hajat aku.....

    Masa first year, ramai kenkawan dapat biasiswa KPM, aku sorg je yg tak dapat...rasa frust gak...

    Tapi kenkawan yg dpt biasiswa KPM suma kena gi Sarawak ngajar sana....
    Aku pulak disaran utk mohon Tutor oleh lecturer Fak Pendidikan....

    Tak pernah terfikir seumur hidup aku utk jadi pensyarah...

    Tapi skrg ni la laluan hidup yg Allah dah tentukan utk aku...Dan aku harus teruskan...
    Bukan senang...aku tahu... tapi aku harus teruskan....

    Cuma perkara penting yg ingin aku kongsi ng ko...
    Allah jadikan manusia ni mcm2 jenis...
    Ada yg lahir2 terus jadi kaya (sbb mak bapak kaya)...
    Ada yg lahir2 terus jadi org miskin (sbb mak bapak miskin)...
    Ada yg sejak lahir otak dia slow...lambat pickup...
    Ada yg blajar skit je trus dapat...otak cepat pickup...
    Ada yg lahir sbg org yg hensem (mcm adli)...
    Ada yg lahir hodoh je muka (mcm...err...)...

    TAPI~ Allah tak pernah bagitau dalam Al-Quran, org kaya je masuk syurga, atau org pandai je masuk syurga, atau org hensem je masuk syurga...

    Allah tak pernah bagitau dalam Al-Quran org miskin masuk neraka, atau org bodoh masuk neraka, atau org hodoh masuk neraka...

    Allah bagitahu, siapa yg ada iman yang betul pada Allah, dan mengerjakan amal soleh, dialah yg masuk syurga...tak kira la kaya ke, miskin ke, bijak ke, bodoh ke, hensem ke, hodoh ke...

    Menunjukkan ALlah Maha Adil...suma org mampu mengusahakan iman dan amal soleh...

    Kenkadang kita yg zalim...menilai org berdasarkan harta, rupa atau intelek dia...

    Allah Maha Adil...org cacat takder kaki pun leh amal agama dalam hidup...

    Allah je yg layak kita cintai sebenarnya...
    Cinta yg Kekal...
    Cinta yg Suci...
    Cinta yg aku belum dapat lagi...

    Doakan ku...

    ~Mokhtar~

    p/s: Tahniah, dah ada blog sendiri...suatu hari nanti insyaAllah aku pun nk tulis blog sendiri gak...lum dapat hidayat je lagi ni...haha

    ReplyDelete
  2. terima kasih mokhtar... betul tu... kekadang kita mmg zalim... suka menilai org ikut kehendak kita semata... suka ambik alih kerja Tuhan sbg penghukum... aku pun kekadang terlanjur dlm hal ni... moga Allah ampunkan dosa aku... ampunkan keangkuhan aku... sama2 kita doa agar kita sama2 dapat letak diri kita di makam hamba... menjadi insan kamil...

    hehehe sbnrnya aku takut jgk nak berblog ni... sbb kdg2 kita niat lain... cara tulisan kita org baca mcm lain... takpa... asal ada kwn bg nasihat... dgn doa mohon pertolongan Allah... insyaAllah selamat...

    p/s: tunggu blog mokhtar dan akuhamba...

    ReplyDelete
  3. setuju sgt ngn mokhtar..

    ~akuhamba~

    ReplyDelete