Daripada Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah saw. bersabda: “Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai (sekarang ini) sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka”. [H.R. Muslim]

Thursday, August 27, 2009

Awek dan keretanya... tayar pancit...



Perjalanan aku diteruskan lagi... dan kali ini akan telah bertemu dengan sebuah kereta yang berhenti di tepi jalan... lalu aku pun berhenti dan meninjau keadaan... oohhh... seorang perempuan... tayar kereta pancit rupanya... maka aku yang tidaklah begitu arif untuk menukar tayar... lalu aku pun cuba menolong sekadar yang mampu... maka... sebuah kisah pun bermula... (ini kiasan je...hehe..)


Date: 08/17/2009 01:57PM
>>>Subject: Fw: Memohon Ampon dan Maaf...............
>>>S alam ,
>>>
>>>Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan hal-hal yang berikut:
>>>
>>>* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
>>>* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
>>>* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.
>>>
>>>Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
>>>bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah
>>>Rasullullah dan para sahabat , dan dilakukan pada hari Jumaat.
>>>Oleh itu SAYA TERLEBIH DAHULU MEMOHON MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak di sengaja maupun yang di sengaja , semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, Insyaallah. 'Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak'.


RESPON AKU:

SEDIKIT PEMBETULAN... HADITH YANG SEBENARNYA ADALAH SEPERTI BERIKUT...

Daripada Hazrat Ka’ab bin ‘Ujrah r.a.beliau berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda, “Hadirlah ke mimbar!” Maka kami pun telah hadir. Apabila Baginda naik satu anak tangga mibar, Baginda berkata ‘Amin’ dan apabila Baginda naik tangga yang kedua Baginda berkata ‘Amin’ dan apabila naik anak tangga yang ketiga Baginda berkata ‘Amin’. Apabila Baginda turun, kami bertanya, “Ya Rasulullah! Hari ini sesungguhnya kami telah mendengar daripada Tuan sesuatu yang belum pernah kami dengar.” Baginda bersabda, “Sesungguhnya Jibrail a.s. telah muncul kepadaku dan berkata, ‘BINASALAH SESEORANG YANG DIDATANGI BULAN RAMADHAN TETAPI BELUM JUGA DIAMPUNKAN.’ MAKA AKU BERKATA ‘AMIN’. Apabila aku naik anak tangga yang kedua dia berkata ‘BINASALAH SESEORANG YANG APABILA NAMA ENGKAU DISEBUTKAN KEPADANYA, TIDAK PULA DIA MENSELAWATIMU.’ AKU JUGA BERKATA ‘AMIN’ dan apabila aku naik anak tangga ketiga dia berkata ‘BINASALAH SESEORANG YANG MENDAPATI KEDUA-DUA IBU BAPANYA ATAU SALAH SEORANG DARIPADANYA TELAH TUA TETAPI MEREKA TIDAK MENJADI SEBAB UNTUK DIA MASUK KE DALAM SYURGA. AKU BERKATA ‘AMIN’.

Keterangan: Dalam hadith ini Jibrail a.s. telah memohon tiga doa (kebinasaan) dan Rasulullah saw pula telah mengaminkan ketiga-tiga doa tersebut. Apa kurangnya dalam doa Jibrail a.s.? Dia ialah satu malaikat yang begitu hamper dengan Allah swt dan adalah jelas kepada kita amin daripada Rasulullah saw menjadikan doa itu bertambah makbul. Hanya Allah dengan limpahNya sahaja yang boleh memberi taufik kepada kita untuk menjauhi ketiga-tiga perkara tersebut dan supaya kita terpelihara daripada semua kebinasaan itu. Jika tidak, tiada sebarang kesangsian lagi terhadap kebinasaan kita sendiri.

Sumber:

Raisul Muhaddithin Allama Muhammad Zakariyya (Rah) Syaikhul Hadith Mazahir ‘Ulum. 2007. Kelebihan-kelebihan Bulan Ramadhan. Fadhilat Amal (Cetakan Kelapan). Penerbit Era Ilmu Sdn. Bhd. pp 22 - 23.

SEDIKIT INFO YANG PENTING

BERBOHONG adalah satu kesalahan. Berbohong menggunakan nama agama adalah kesalahan yang lebih besar. Saya hairan mendengar sesetengah penceramah agama yang menyatakan haram berbohong, tetapi semasa ceramahnya, dia juga melakukan dosa pembohongan yang paling besar.

Apa tidaknya, dia berbohong dengan menyatakan Rasulullah SAW bersabda sesuatu hadis sedang hadis tersebut adalah palsu pada nilaian ilmu hadis. Bohong jenis ini jauh lebih besar dosanya dari bohong saudagar atau ahli politik. Bohong saudagar dan ahli politik merosakkan harta orang, tetapi bohong pembaca hadis palsu merosakkan agama. Sebab itu Rasulullah SAW bersabda dalam hadis yang mutawatir:

Sesungguhnya berdusta ke atasku (menggunakan namaku) bukanlah seperti berdusta ke atas orang lain (menggunakan nama orang lain). Sesiapa yang berdusta ke atasku dengan sengaja, maka siaplah tempat duduknya dalam neraka”.

Sumber:
http://drmaza.com/home/?p=477


RESPON AKU:

Minta tolong "fwd" kembali kepada orang yang "fwd" kepada kita dan minta dia pun "fwd" kembali kat orang yg fwd kepada dia... semoga kita semua berada dalam keredhaan Allah...

SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL-MUBARAK DAN MARILAH KITA BERUSAHA AGAR KITA TIDAK TERGOLONG DALAM GOLONGAN CELAKA YANG DIDOAKAN OLEH MALAIKAT JIBRIL DAN DIAMINKAN OLEH RASULULLAH SAW INSYAALLAH...

Jazakallahukhairan...

Ahmad Syahril bin Abdul Rahim
KISAH SEBUAH PERJALANAN
27 Ogos 2009 / 6 Ramadhan 1430H

2 comments:

  1. Seruan Ramadhan:Biarkan al Quran Menyentuh JiwaMu
    http://www.haluan.org.my/v3/

    ~akuhamba~

    ReplyDelete
  2. akuhamba - terima kasih... kalo ada share lg... :)

    ReplyDelete